Haft komputerowy jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych metod znakowania odzieży oraz tekstyliów. To za sprawą swojej historii sięgającej setki lat, gdzie już w starożytności kobiety ręcznie haftowały wzory na tkaninach.
Współcześnie haft jest nanoszony automatycznie za pomocą sterowanej komputerowo maszyny na podstawie programu hafciarskiego, który jest indywidualnie tworzony pod każdy projekt graficzny.
Najlepiej prezentują się mniejsze projekty na tekstyliach o większej niż tradycyjny t-shirt gramaturze. Spersonalizowana odzież ma wiele zalet. Taki produkt wyróżnia się na tle konkurencji, wzmacnia wizerunek firmy, a także buduje poczucie wspólnoty wśród zespołu w przypadku odzieży roboczej.
Haft komputerowy śmiało może być stosowany do produkcji gadżetów tekstylnych oraz odzieży reklamowej. Wyhaftowane logo i nazwa firmy na polówkach, torbach czy ręcznikach może być dobrym prezentem dla klientów lub partnerów biznesowych. Używając takiej odzieży czy produktów reklamowych będą oni promować markę.
Poza odzieżą najczęściej wykonuje się haft na takich produktach jak torby, czapki, ręczniki czy szlafroki. Wyhaftowane logo jest zdecydowanie mocniejsze i odporniejsze na eksploatację niż alternatywne metody znakowania za pomocą naklejanych grafik.
Haft to znana już starożytności metoda zdobienia, kiedy to kobiety ręcznie haftowały wzory na odzieży, obrusach i flagach. Elegancja i trwałość haftu spowodowały, że stały się one elementem wielu kultur, a także symbolem niektórych regionów w postaci strojów ludowych i sztandarów.
Wysoka jakość oraz trwałość znakowania haftem znalazła zastosowanie również we współczesnej reklamie. Pracownicy w odzieży z logiem firmy często są postrzegani jako przedstawiciele firm godnych zaufania, które nie są anonimowe. Również tekstylia hotelowe w postaci ręczników czy szlafroków z logiem podnoszą prestiż hotelu.
Kelnerzy oraz restauratorzy wyposażeni w spersonalizowane tekstylia gastronomiczne takie jak fartuchy lub zapaski także są postrzegani jako spójni z marką, a tym samym wzbudzają większe zaufanie, co nie raz przekłada się decyzje zakupowe klientów. Haft to również gadżety reklamowe, które spotykają się z pozytywnym odbiorem.
Zdobione gadżety w postaci toreb, czapek, koszulek są często stosowane w konkursach zorganizowanych przez firmy w ramach jej promocji lub jako gratisy dla klientów.
Współczesna technologia i obecne możliwości pozwalają na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania rynku na produkty z haftem. Dzięki współczesnym maszynom dziś można w krótkim czasie wykonać tysiące haftów przy zachowaniu precyzji projektu. Ten rozwój gospodarczy przekłada się również na atrakcyjną cenę wykonania haftu.
Nowoczesne maszyny składają się z licznych igieł, na które należy nawlec odpowiednie dla projektu kolory nici. Procesem haftowania zarządza program komputerowy, do którego wgrywany jest projekt. Po naszej stronie pozostaje ustalenie właściwego miejsca do naniesienia haftu oraz jego wielkości. Haft zalecany jest do wykonywania mniejszych projektów, stąd jego popularność dla drukowania logotypów, nazw firm, instytucji czy szkół.
Wygląd odzieży z emblematami to coś co mocno ją wyróżnia. Precyzyjnie wykonany haft nadaje tekstyliom nowej jakości, elegancji, a marka przez niego reklamowana zyskuje na prestiżu. Nie ma powodów do obaw o to, że grafika lub napis odkleją się w praniu lub po długim czasie użytkowania.
Haft komputerowy jest integralną częścią odzieży przez co ma znaczącą przewagę na innymi metodami, które ulegają odklejeniu lub tworzeniu sią ubytków poprzez stopniowe wykruszanie się . Haft komputerowy może być w niemal dowolnym kolorze. Jedynym ograniczeniem jest barwa użytej nici.
Wyszywanie odbywa się z chirurgiczną precyzją dzięki sterowaniu komputerowemu. Technika i precyzja haftu komputerowego pozwala na wysoką rozdzielczość haftowanych wzorów. Przy dużych nakładach haft się po prostu opłaca.
Dodatkową zaletą jest jednorazowy koszt przygotowania programu hafciarskiego,który już na stałe pozostaje w naszej bazie. Dlatego w przyszłości jeżeli klient wróci po ponowne zamówienia na odzież z tym samym projektem to będzie już zwolniony z opłaty za program.
Haft komputerowy posiada również wady, jednak można ich uniknąć odpowiednio dobierając metodę znakowania do rodzaju materiału i projektu. To dlatego zalecany jest kontakt z profesjonalistami przez zleceniem pierwszego znakowania, aby uniknąć potencjalnych wad.
W przeciwieństwie do cało powierzchniowego druku komputerowego, haftem nie ma możliwości wyszycia kompletnej grafiki o nieograniczonej palecie barw.
Jednak nie oto tutaj przecież chodzi. Haft jest odniesieniem do tradycji, ponieważ przypomina herby zdobiące odzież szlachecką. Nijak ma się on do kiczowatych, spieralnych malowideł.
Haftu nie zleca wyszywać się na materiałach o niskiej gramaturze nie przekraczającej 190 g/m2. Duży haft będzie dawał wrażenie „tarczy”, będzie mało elastyczny podczas użytkowania, a w przypadku naniesienia na cienki materiał – igły mogą tak cienki materiał przedziurawić.
Nie można wyszywać haftu komputerowego na niskiej jakości materiałach o niskiej gramaturze. Przyjmuje się, że gramatura tekstyliów powinna przekraczać 190 g/m2. Jednak trudno sobie nawet wyobrazić wyszywane logo na tandetnej koszulce tak cienkiej, że wszystko przez nią prześwituje.
Haft komputerowy jest stosunkowo ekonomiczny. Jednak dla dokładnej wyceny ma znaczenie kilka czynników. Jednostkowo haft jest tańszy przy zamówieniach większej ilości produktów. Oprócz tego duży wpływ na cenę ma wielkość haftu oraz skomplikowanie grafiki, który przekłada się na wycenę zagęszczenia haftu. Im większy haft, im więcej załamań, kombinacji, a także im większy rozmiar tym większe zagęszczenie haftu. Również liczba miejsc, na których ma być umieszczony haft (np. logo z przodu na lewej piersi + logo na środku pleców) ma znaczenie przy jednostkowej wycenie. Na cenę zazwyczaj nie wpływa liczba użytych kolorów, gdyż maszyna szwalnicza posiada wiele nici. Do pierwszego zlecenia haftu należy doliczyć koszt przygotowania programu hafciarskiego, który zostaje już w naszej bazie i tym samym przy kolejnych zamówieniach nie jest już doliczany.